מוהל 054-9750778 דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על בר עליון
בר עליון
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר

אירוע ברית מילה - שלב אחר שלב

 

בחברת מילה קלה מקפידים כי מוהלים יקפידו על לוח זמנים סביר ומדוייק, וישתדלו להגיע לטקס החיתוך מעט לפני השעה בה נקבע אירוע ברית מילה, כדי לסיים את הכנותיו ברוגע ובשלווה.

 

כאשר המוהל מגיע למקום בו מתקיים אירוע ברית מילה, בד"כ הוא ילבש חלוק לבן (אין צורך להיבהל). הכינו לו את התיק ובו המוצרים שנתבקשתם להביא. כמו כן, במידה וקיבלתם מראש את ערכת הברית לביתכם במסגרת הביקור המקדים, נא הביאו אותה איתכם אל אירוע ברית מילה.

 

בשלב זה יחטא המוהל את ידיו בקפידה ויכין את ערכת הכלים והחבישה הסטרילית, ולאחר מכן ייגש אל התינוק.

המוהל מכין את התינוק תוך כדי שהוא מפשיט את חלקו התחתון, עוטף אותו בחיתול בד, מחטא את האיבר ותוך כדי מגיש לפיו גזה טבולה במי סוכר להרגעה. אחר כך, מבצע המוהל הפרדה ע"י כלי מיוחד לכך ומסדר את התינוק בביטחה על כרית התינוק. בשלב זה בד"כ חוזר התינוק לזרועות אמו, בעוד האב והסנדק חובשים כיפה ומתעטפים בטלית.

 

שלביו של אירוע ברית מילה:

מנהגי ברית מילה שונים כידוע מעדה לעדה. בעדות המזרח מקובל להעביר את התינוק מהאם לסבתות שלו. אצל האשכנזים מכבדים את הזוג המגיש (קואטר). אחר כך, מועבר התינוק לאביו והוא מתקדם למקום בו מוצב כסאו של אליהו הנביא, שם נערך על פי רוב אירוע ברית מילה. כאן, מכריז המוהל: ברוך הבא ברוך הנימול לשמונה.

כעת, האב מקבל לידיו את התינוק והמוהל מניח לפניו טקסט לקריאה, וכל הקהל קורא אחריו פסוק פסוק: "שמע ישראל ה'  השם אלוקינו השם אחד.השם מלך, השם מלך, השם ימלוך לעולם ועד.(חוזרים פעמיים) אנא השם הושיעה נא,(חוזרים פעמיים) אנא השם הצליחה נא"(חוזרים פעמיים). משמעות הטקסט: קבלת עול מלכות שמיים ונשיאת מילות תפילה להצלחת הברית. אח"כ מכבד המוהל את מי מהמוזמנים שנבחר לשים את התינוק על כיסאו של אליהו הנביא, ונושא תפילה קצרה להצלחתו בברית.

בשלב זה מכבדים את הסנדק (בד"כ הסבא) שמתיישב על הכיסא המכובד המוכן במיוחד לשם כך והאבא שלקח את בנו מכיסא אליהו הנביא מניחו על ברכי הסנדק. המוהל מוצא שהכל כשיר וזמין ומודיע לאבא שימנה אותו במפורש כשליחו למול את בנו כיוון שעיקר החיוב ההלכתי למול הוא על האב עצמו.

 

בשלב זה של אירוע ברית מילה, מתחיל טקס המילה הלכה למעשה: המוהל מצמיד את המגן תוך כדי תפיסת העורלה באצבעותיו, ומברך ברכה: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על המילה", וכורת בסכין את עור העורלה.

תוך כדי כך שהמוהל פורע את קרום הפריעה ומפשילו לכיוון הגוף מברך האבא מהטקסט שבידיו 2 ברכות:

1. "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו" - זו הודאה לה' על שזכה למצווה חשובה ונשגבה זו.

2. "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה" - שמשמעותה הודאה על השימחה העצומה לבן המתוק שבא לעולם.

כעת, מבצע המוהל את המציצה שעוזרת לרפואת הברית, וחובש את האיבר בתחבושת סטרילית מהולה בחומר מאלחש - מה שמרדים בד"כ את המקום לשעתיים לפחות.

 

בשלב הזה עוברים לברכת על כוס היין. אצל עדות המזרח מקובל שהסנדק נשאר לשבת כשעל ברכיו התינוק ואילו אצל האשכנזים מקובל לכבד את מי שנבחר (בד"כ הסבא) להחזיק בעמידה את התינוק בזמן הברכה.

המוהל מכבד בברכת הקידוש את מי שנבחר או לחילופין הוא בעצמו ומוזג את היין לגביע הקידוש ומברך את הטקסט כשהגביע בידו הימנית, כחלק מהטקסט מכריז המברך את שם התינוק ושם אביו.

לאחר גמר הברכה המברך שותה את היין שבגביע והמוהל מברך את הרך הנימול בברכת "מי שברך את אברהם יצחק ויעקב הוא יברך את התינוק". הקהל עונה אמן ומריע בברכת מזל טוב.

בקרב האשכנזים, נהוג שבשלב זה להתפלל תפילת עלינו לשבח. אצל עדות המזרח נהוג לומר שיר למעלות אשרי כל יראי השם כו' .הכל הנאמר כהודאה שהכל עבר בשלום ואומרים קדיש.

 

גם כאשר נגמר טקס ברית מילה - אירוע ברית מילה נמשך כמובן אחריו. בשלב זה התינוק מוחזר ע"י המוהל או המגיש/ה אל אמו, והקהל מתיישב ליד השולחנות לסעוד. אולם מלאכתו של המוהל לא תמה: כעת הוא לוקח את התינוק למקום פחות מרכזי, מסיר את עטיפת חיתולי הבד מעל רגליו, בודק שהכל תקין ואין דימום, מפזר מעט אבקה המבטיחה קרישה נאותה, מחתל אותו ומלביש לו את בגדיו . בשלב זה מומלץ כמה שפחות לטלטל את התינוק מיד ליד. באם הוא רעב ודורש מנת מזון אפשר להאכילו. המוהל יוודא שוב בבדיקה שהכל בסדר, ירגיע את התינוק אם צריך ויתאם עם ההורים את מקום ושעת המפגש להורדת התחבושת.

 

היום שלאחר אירוע ברית מילה:

בד"כ אצל המוהלים המיומנים של מילה קלה התינוק עובר את הזמן הזה בקלות והוא רגוע, להוציא מקרים בהם הוא רעב ומבקש לאכול, או שיש לו אוויר בבטנו והדבר מציק לו. באם התינוק בוכה מעבר למה שהוא רגיל ביום שאחרי ברית מילה, אפשר ורצוי לתת לו משכך כאבים כגון סירופ אקמולי או נורופן לפי המינון המופיע על האריזה.

 

לאחר הברית ניתן להשכיב את התינוק על הצד או על הבטן זה לא יציק לו.

 

כדאי לבדוק את הטיטול בין שעה לשעתיים לאחר הברית ולוודא שאין נזילה או טפטןף של דם, בד"כ יש כתם אדום ורדרד על הטיטול ממול מקום האיבר והוא נובע מהשתן שזורם עם הדם שבתחבושת לתוך הטיטול. במידה ומטפטף או נוזל דם טרי  באופן עיקבי ורצוף ממקום הברית - מדובר בדימום המחייב קריאה מיידית למוהל.

 

המשך הטיפול בתינוק לאחר הברית:

ההוראה לטיפול בתינוק עד להורדת התחבושת הוא: חיטוי בספרי מרפן  ומזיגת שמן (רצוי שמן זית, אפשרי גם שמן פרפין או שמן תינוקות) בנדיבות על התחבושת בכל החתלה המבוצעת בתינוק מהברית ואילך.

 

הורדת התחבושת: טווח הורדת התחבושת הוא בין רבע שעה ל72 שעות מהברית. בד"כ במשך השעות הראשונות שאחרי הברית כדי לא להשאיר לחץ אפילו מועט על האיבר.

המוהל יגיע למקום שקבע איתכם להורדת התחבושת, הוא ישמן את המקום בנדיבות ויסיר בעדינות את התחבושת ואז ישאיר גזה מחומר מיוחד הסופח את ההפרשות הדמיות שנשארו במקום . תוך יום או יומיים הגזה תיפול מעצמה - אין צורך לנסות להורידה.

 

המוהל ינחה אתכם על המשך הטיפול: בד"כ מזיגת שמן עד לנפילת הגזה ואמבטיה באותו היום ולמחרת, אח"כ מריחה או התזה של התכשיר שנקרא מרפן - המרפן קיים ב 2 צורות:  משחה - ויטה מרפן, או ספריי מרפן. הם שווים בפעולתם למניעת זיהומים וזירוז איחוי הפצע. הספריי יותר נוח לשימוש. מתיזים את הספריי מצד ימין ומצד שמאל של האיבר בכל החתלה במשך שבוע ימים ובזה הסתיים הליך הטיפול אחרי הברית.

 

במשך כמה שבועות ממחרת הברית מתאפיינת השארות של הפרשה צהבהבה לבנה מסביב לפין למטה במקום החתך, הדבר טבעי ואין לנסות להסיר אותו, הוא נעלם מאליו.

 

טיפ: בגלל הדבקות הטיטול לאזור הברית יכולים לעיתים נדירות להופיע כתמי טיפות דם זעירות על הטיטול, זה לא כואב ואין צורך לדאוג בגלל זה. אפשר למנוע מצב זה ע"י משיחת הטיטול באצבע טבולה בשמן ממול מקום הברית.

 

לשמיעת טקס ברית מילה בנוסח עדות אשכנז לחץ כאן

 

לשמיעת טקס ברית מילה בנוסח עדות המזרח לחץ כאן

דרונט בניית אתרים
דלג על בר תחתון
בר תחתון
עבור לתוכן העמוד